Kiropraktik

”Kiropraktik” er et sammensat ord bestående af ”kiro” = hånd og ”praktik” = at udføre, dvs. at udføre med hænderne og det er netop, hvad kiropraktor Bo Kempf gør, når det gælder den kliniske undersøgelse og behandlingen.

Kiropraktor Bo Kempf beskæftiger sig helt præcist med diagnostisering og behandling af patienter med smertestilstande og funktionstab i muskel- og bevægeapparatet.

Typisk vil det sige:

• Smerter i rygsøjlen evt. med udstrålende smerter til arme eller ben
  • Diskusprolaps
  • Iskias
  • Facetledssyndrom
  • Hovedpine
  • Skuldersmerte
  • Tennisalbue
  • Springer/løber knæ
  • m.fl

Undersøgelsen og diagnose.
Undersøgelsen omfatter en sygehistorie og en grundig klinisk undersøgelse af det eller de relevante områder. Ofte suppleres undersøgelsen med mere almene undersøgelser som f.eks. blodtryksmåling eller lignende.

Røntgenundersøgelse.
Undertiden er det nødvendigt at foretage en røntgenundersøgelse for at komme diagnosen nærmere. Klinikken råder over eget røntgenudstyr.​

Behandlingen hos en kiropraktor består af flere elementer:

Information og rådgivning

opfattes som en selvstændig del af et behandlingsforløb. At øge patientens
egen viden om skaden og håndtering af skaden i dagligdagen, er meget vigtig for et godt behandlingsforløb.

Manuel/Bløddelsbehandling​​

er en bred vifte af metoder, hvor kiropraktoren bruger sine hænder til at løsne/udspænde de stramme eller ”låste” led i ryg, arme eller ben.

Kiropraktisk manipulationsbehandling

er et særkende for kiropraktoren og er en metode der specifikt og nænsomt retter på funktionen i et led ofte med en karakteristisk hørbar lyd (knæk).

Øvelser og genoptræning

er patientens egen indsats for at genoptræne eller styrke den tabte funktion af det skadede område. Dette vil afhængigt af problemet omfatte både stabillitets-, styrke-, smidigheds- og/eller koordinationstræning. Træningen foregår enten som hjemmetræning eller i klinikkens træningsfaciliteter, og her ofte i samarbejde med klinikkens fysioterapeut.

Nålebehandling

(akupunktur / dry needling) benyttes oftest som et supplement til ovenstående behandlingsmodaliteter. Især som et smertestillende redskab samt til behandling af muskelspændinger.

Forebyggelse​​er

en vigtig del af et behandlingsforløb, idet det desværre er ret almindeligt at få tilbagevendende problemer, når man først har fået en skade. Forebyggelse omfatter i særdeleshed træning.

I de ovenfor nævnte behandlingstiltag indgår også elementer fra fysioterapien. Således kan vi i vores klinik tit tilbyde en kombination af disse to behandlingsformer for at optimere patientens behandlingsresultat.

Klinik for kiropraktik og fysioterapi v/Bo Kempf
Klintevej 6A
5300 Kerteminde